ah ruimtevaart
Entertainment Fun

AH ruimtevaart actie met André Kuipers in unieke virtual reality app

Na het grote succes van de dino app is Albert Heijn begin mei gestart met de AH ruimtevaart actie. Met deze spaaractie ontdekken kinderen samen met de Nederlandse ruimtevaarder André Kuipers spelenderwijs het thema ‘ruimtevaart’.

Er zijn 160 ruimtevaartplaatjes met feitjes en weetjes te verzamelen waarvan er 23 een speciale virtual reality (VR) of augmented reality (AR) ervaring bieden. Deze technologie zorgt dat kinderen zich thuis echt in de ruimte wanen. Ik heb zowel de de VR als AR ervaring getest.

Ah ruimtevaart actie met augmented reality (AR) (4-12 jaar)

Als kinderen de ruimtevaart app ‘ah ruimtereis’ openen dan neemt André Kuipers ze mee op reis door de de fascinerende wereld van de ruimtevaart. Hij vertelt via video verhalen en geeft je de mogelijkheid om via augmented reality (AR) de speciale kaartjes te scannen.

AR is een technologie die bijvoorbeeld via de camera van een smartphone een digitale laag over de fysieke wereld heen legt. Je scant met de camera een speciaal kaartje met het smartphone icoon. Vervolgens zie je door de camera een 3D ruimtevaartobject op jouw tafel staan. Terwijl jij het object onderzoekt vertelt André Kuipers er een verhaal bij. In onderstaande video heb ik enkele voorbeelden verzamelt.

AH ruimtevaart actie met virtual reality (VR) (4-12 jaar)

Naast het scannen van AR-kaartjes kunnen kinderen in de app ‘ah ruimtereis’ de ruimte ook in virtual reality (VR) ervaren. Virtual reality is een volledige 360-graden wereld in 3D waarin je kan rondkijken en kan rondlopen met bijvoorbeeld een cardboard vr-bril.

In de ah ruimtereis app open je de virtual reality ervaring en plaats je de telefoon in de cardboard vr-bril. Het kind is dan in een keer op een planeet of in de ruimte die hij helemaal kan bestuderen. André Kuipers gidst hem door deze wondere wereld. De ruimteobjecten die al gescand zijn via de spaarkaartjes zie je hier terug. Ik heb hiervan een korte video als voorbeeld gemaakt. De cardboard vr-bril maakt in het echt van de twee beelden één 360-graden wereld, maar dat zie je op de schermopname niet.

Albert Heijn heeft zijn eigen ah ruimtereis cardboard vr-bril voor een hele scherpe prijs. Er bestaat een kans dat deze uitverkocht raakt, maar er zijn diverse cardboards te koop waaronder een wat luxere variant op Bol.com. Het is wederom een sterke spaaractie van Albert Heijn met mooie verhalen en de juiste inzet van technologie. Echt tof hoe kinderen zo spelenderwijs mee worden genomen in een andere wereld.

Albert Heijn heeft met de vorige dino actie met Freek Vonk zowel AR als VR naar het grote publiek gebracht. Met deze AH ruimtevaart actie zullen dit soort toepassingen alleen maar meer gemeengoed worden. En dat is mooi want deze technologieën geven kinderen echte rijke ervaringen. Ik ben benieuwd welk Nederlands merk de volgende grote campagne met AR of VR lanceert.

Ik schreef onlangs nog over andere leerzame virtual reality ervaringen.