Fun Speelgoed

Tekeningen en kleurplaten komen via technologie tot leven als animaties

Tekenen en kleuren blijft natuurlijk enorm leuk, daar heb je geen technologie voor nodig. Maar als de kunstwerken af zijn dan zijn er apps die ze tot leven brengen. Ik schreef eerder hoe tekeningen worden omgetoverd tot fysieke producten en in dit artikel worden de tekeningen en kleurplaten heuse animaties.

Met een device de tekening tot leven brengen (5-10 jaar)

Monster is een app voor de iPad met een bijbehorende reflector die je op de camera klikt. Met de reflector scant de app de tekening van een kind in. Het monster Mo vraagt het kind om iets te tekenen, dit wordt ingescand en vervolgens gaat Mo er mee spelen. Ik vind het een fantastisch product. Monster is onderdeel van de Osmo speelset waar ik al vaker over schreef en kost €59,-.

Met een app de kleurplaat tot leven brengen (5-10 jaar)

Quiver is een augmented reality app die ingekleurde kleurplaten tot leven brengt. Op de website kan je diverse kleurplaten, veelal gratis en sommige betaald, downloaden. Als je dan de app opent en de camera richt op de kleurplaat dan zie komt de kleurplaat digitaal tot leven. De figuurtjes uit kleurplaat staan zo letterlijk op je tafel.

De app Drawybook van de kleurtjesfabrikant BIC gaat nog een stapje verder. De app is een interactief verhaal over Marty en het marsmannetje. Alle kleurplaten die het kind inkleurt en inscant via de app worden onderdeel van het verhaal. De app is voor zowel de iPhone als Android-toestellen gratis te downloaden.

Disney is, al is het nog een prototype, baas boven baas. Want bij alle hierboven genoemde voorbeelden zijn het van te voren bedachte animaties en die krijgen een bepaalde kleurtje of niet. Disney is bezig met technologie die letterlijk de manier hoe een kind een kleurplaat heeft ingekleurd tot leven brengt. Van dunne tot dikke lijnen, echt alle details.

Alle voorbeelden vind ik een mooie verrijking van het kleuren. Het kleuren werkt prima zonder, maar het geeft wel iets extra’s.